מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערהמהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה

מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה

מסמך נדיר מהמאה ה־16 חושף את התנאים שהציב האפיפיור להדפסת תלמוד בומברג, המהדורה המודפסת המלאה הראשונה של התלמוד הבבלי, שעיצובו מקובל עד היום
No items found.
תקופה:
סימול:
טכניקה:
מקום הוצאה:

מסמך נדיר מהמאה ה־16 חושף את התנאים שהציב האפיפיור להדפסת תלמוד בומברג, המהדורה המודפסת המלאה הראשונה של התלמוד הבבלי, שעיצובו מקובל עד היום

בראשית המאה ה־16 נעשתה ונציה למרכז הדפסת ספרים, אולם יהודים לא הורשו להחזיק בבעלותם בתי דפוס. ובכל זאת יצירות עבריות ויהודיות הודפסו בבתי דפוס שבעליהם אינם יהודים מפני שהללו קיוו להשיג רווח כספי ממכירת הספרים לקוראים יהודים. נוסף על כך תרבות הרנסנס של אותם ימים עודדה גם את הקוראים הנוצרים לחזור למקורות הקדומים – שכללו מקורות עבריים – וכך נוספו קוראים נוצרים לקהל היעד של הטקסטים העבריים.

מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן

בראשית המאה ה־16 נעשתה ונציה למרכז הדפסת ספרים, אולם יהודים לא הורשו להחזיק בבעלותם בתי דפוס. ובכל זאת יצירות עבריות ויהודיות הודפסו בבתי דפוס שבעליהם אינם יהודים מפני שהללו קיוו להשיג רווח כספי ממכירת הספרים לקוראים יהודים. נוסף על כך תרבות הרנסנס של אותם ימים עודדה גם את הקוראים הנוצרים לחזור למקורות הקדומים – שכללו מקורות עבריים – וכך נוספו קוראים נוצרים לקהל היעד של הטקסטים העבריים.

מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן

בראשית המאה ה־16 נעשתה ונציה למרכז הדפסת ספרים, אולם יהודים לא הורשו להחזיק בבעלותם בתי דפוס. ובכל זאת יצירות עבריות ויהודיות הודפסו בבתי דפוס שבעליהם אינם יהודים מפני שהללו קיוו להשיג רווח כספי ממכירת הספרים לקוראים יהודים. נוסף על כך תרבות הרנסנס של אותם ימים עודדה גם את הקוראים הנוצרים לחזור למקורות הקדומים – שכללו מקורות עבריים – וכך נוספו קוראים נוצרים לקהל היעד של הטקסטים העבריים.

מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן

בנסיבות הללו הודפסה המהדורה הראשונה אי פעם של התלמוד הבבלי בשלמותו. מדובר בתלמוד בומברג, שהודפס בשנים 1523-1520. עותק נדיר מהמהדורה המודפסת הזו שמור בספרייה הלאומית.

מסמך שהגיע לאוסף רנה ברגינסקי שבציריך חושף את הסיפור המעניין מאחורי הדפסת תלמוד בומברג. מהמסמך מתברר שב־13 באפריל 1518 קיבל המדפיס הנוצרי דניאל בומברג את הפריווילגיה, כלומר האישור הרשמי, מהאפיפיור ליאו העשירי בכבודו ובעצמו להדפסת המהדורה הראשונה של התלמוד בוונציה. אך הייתה זו אליה וקוץ בה.

הפריווילגיה שהעניק האפיפיור לבומברג קבעה מפורשות שבצד המהדורה החדשה של התלמוד יודפסו התשובות של המומר פליקס פרטנסיס – חיבור שמטרתו לסתור את ההתנגדויות לנצרות המופיעות בתלמוד.


מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן

בנסיבות הללו הודפסה המהדורה הראשונה אי פעם של התלמוד הבבלי בשלמותו. מדובר בתלמוד בומברג, שהודפס בשנים 1523-1520. עותק נדיר מהמהדורה המודפסת הזו שמור בספרייה הלאומית.

מסמך שהגיע לאוסף רנה ברגינסקי שבציריך חושף את הסיפור המעניין מאחורי הדפסת תלמוד בומברג. מהמסמך מתברר שב־13 באפריל 1518 קיבל המדפיס הנוצרי דניאל בומברג את הפריווילגיה, כלומר האישור הרשמי, מהאפיפיור ליאו העשירי בכבודו ובעצמו להדפסת המהדורה הראשונה של התלמוד בוונציה. אך הייתה זו אליה וקוץ בה.

הפריווילגיה שהעניק האפיפיור לבומברג קבעה מפורשות שבצד המהדורה החדשה של התלמוד יודפסו התשובות של המומר פליקס פרטנסיס – חיבור שמטרתו לסתור את ההתנגדויות לנצרות המופיעות בתלמוד.


מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן

בנסיבות הללו הודפסה המהדורה הראשונה אי פעם של התלמוד הבבלי בשלמותו. מדובר בתלמוד בומברג, שהודפס בשנים 1523-1520. עותק נדיר מהמהדורה המודפסת הזו שמור בספרייה הלאומית.

מסמך שהגיע לאוסף רנה ברגינסקי שבציריך חושף את הסיפור המעניין מאחורי הדפסת תלמוד בומברג. מהמסמך מתברר שב־13 באפריל 1518 קיבל המדפיס הנוצרי דניאל בומברג את הפריווילגיה, כלומר האישור הרשמי, מהאפיפיור ליאו העשירי בכבודו ובעצמו להדפסת המהדורה הראשונה של התלמוד בוונציה. אך הייתה זו אליה וקוץ בה.

הפריווילגיה שהעניק האפיפיור לבומברג קבעה מפורשות שבצד המהדורה החדשה של התלמוד יודפסו התשובות של המומר פליקס פרטנסיס – חיבור שמטרתו לסתור את ההתנגדויות לנצרות המופיעות בתלמוד.

מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן


מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן

היעדרן של עדויות היסטוריות מקשה עלינו לשחזר את צעדיו הבאים של בומברג. אך ברור שהמדפיס הממולח הבין כי צירוף חיבור נוצרי אפולוגטי למסכתות התלמוד ירחיק לקוחות פוטנציאליים. אפשר לשער שפנה שוב ושוב לחברו ומי שהיה בעבר מורו לעברית, פליקס פרטנסיס, וביקש ממנו לשכנע את האפיפיור לבטל את הדרישה.

כך או כך, הדרישה אכן בוטלה. באישור מחודש ששלח ב־20 לפברואר 1519 ביטל האפיפיור את דרישתו לצרף את התשובות של פרטנסיס ואפילו אישר לבומברג למנות מומחה (או כמה מומחים) בשפה העברית כדי לתקן במידת מה את התלמוד.

ייתכן שכל הסאגה הזאת הייתה נדחקת לשולי ההיסטוריה אלמלא העובדה שמהדורת בומברג לתלמוד כבשה את העולם היהודי בסערה וקבעה את אופן מספור עמודי התלמוד ועיצובם המוכר עד ימינו: הטקסט התלמודי במרכז העמוד, פירוש רש"י בצד הפנימי של הספר והתוספות בחלק החיצוני של העמוד.

מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן

היעדרן של עדויות היסטוריות מקשה עלינו לשחזר את צעדיו הבאים של בומברג. אך ברור שהמדפיס הממולח הבין כי צירוף חיבור נוצרי אפולוגטי למסכתות התלמוד ירחיק לקוחות פוטנציאליים. אפשר לשער שפנה שוב ושוב לחברו ומי שהיה בעבר מורו לעברית, פליקס פרטנסיס, וביקש ממנו לשכנע את האפיפיור לבטל את הדרישה.

כך או כך, הדרישה אכן בוטלה. באישור מחודש ששלח ב־20 לפברואר 1519 ביטל האפיפיור את דרישתו לצרף את התשובות של פרטנסיס ואפילו אישר לבומברג למנות מומחה (או כמה מומחים) בשפה העברית כדי לתקן במידת מה את התלמוד.

ייתכן שכל הסאגה הזאת הייתה נדחקת לשולי ההיסטוריה אלמלא העובדה שמהדורת בומברג לתלמוד כבשה את העולם היהודי בסערה וקבעה את אופן מספור עמודי התלמוד ועיצובם המוכר עד ימינו: הטקסט התלמודי במרכז העמוד, פירוש רש"י בצד הפנימי של הספר והתוספות בחלק החיצוני של העמוד.

מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן

היעדרן של עדויות היסטוריות מקשה עלינו לשחזר את צעדיו הבאים של בומברג. אך ברור שהמדפיס הממולח הבין כי צירוף חיבור נוצרי אפולוגטי למסכתות התלמוד ירחיק לקוחות פוטנציאליים. אפשר לשער שפנה שוב ושוב לחברו ומי שהיה בעבר מורו לעברית, פליקס פרטנסיס, וביקש ממנו לשכנע את האפיפיור לבטל את הדרישה.

כך או כך, הדרישה אכן בוטלה. באישור מחודש ששלח ב־20 לפברואר 1519 ביטל האפיפיור את דרישתו לצרף את התשובות של פרטנסיס ואפילו אישר לבומברג למנות מומחה (או כמה מומחים) בשפה העברית כדי לתקן במידת מה את התלמוד.

ייתכן שכל הסאגה הזאת הייתה נדחקת לשולי ההיסטוריה אלמלא העובדה שמהדורת בומברג לתלמוד כבשה את העולם היהודי בסערה וקבעה את אופן מספור עמודי התלמוד ועיצובם המוכר עד ימינו: הטקסט התלמודי במרכז העמוד, פירוש רש"י בצד הפנימי של הספר והתוספות בחלק החיצוני של העמוד.

מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן
מהדורת התלמוד שכבשה את העולם היהודי בסערה
צילום: משה כהן

בראשית המאה ה־16 נעשתה ונציה למרכז הדפסת ספרים, אולם יהודים לא הורשו להחזיק בבעלותם בתי דפוס. ובכל זאת יצירות עבריות ויהודיות הודפסו בבתי דפוס שבעליהם אינם יהודים מפני שהללו קיוו להשיג רווח כספי ממכירת הספרים לקוראים יהודים. נוסף על כך תרבות הרנסנס של אותם ימים עודדה גם את הקוראים הנוצרים לחזור למקורות הקדומים – שכללו מקורות עבריים – וכך נוספו קוראים נוצרים לקהל היעד של הטקסטים העבריים.

בנסיבות הללו הודפסה המהדורה הראשונה אי פעם של התלמוד הבבלי בשלמותו. מדובר בתלמוד בומברג, שהודפס בשנים 1523-1520. עותק נדיר מהמהדורה המודפסת הזו שמור בספרייה הלאומית.

מסמך שהגיע לאוסף רנה ברגינסקי שבציריך חושף את הסיפור המעניין מאחורי הדפסת תלמוד בומברג. מהמסמך מתברר שב־13 באפריל 1518 קיבל המדפיס הנוצרי דניאל בומברג את הפריווילגיה, כלומר האישור הרשמי, מהאפיפיור ליאו העשירי בכבודו ובעצמו להדפסת המהדורה הראשונה של התלמוד בוונציה. אך הייתה זו אליה וקוץ בה.

הפריווילגיה שהעניק האפיפיור לבומברג קבעה מפורשות שבצד המהדורה החדשה של התלמוד יודפסו התשובות של המומר פליקס פרטנסיס – חיבור שמטרתו לסתור את ההתנגדויות לנצרות המופיעות בתלמוד.

היעדרן של עדויות היסטוריות מקשה עלינו לשחזר את צעדיו הבאים של בומברג. אך ברור שהמדפיס הממולח הבין כי צירוף חיבור נוצרי אפולוגטי למסכתות התלמוד ירחיק לקוחות פוטנציאליים. אפשר לשער שפנה שוב ושוב לחברו ומי שהיה בעבר מורו לעברית, פליקס פרטנסיס, וביקש ממנו לשכנע את האפיפיור לבטל את הדרישה.

כך או כך, הדרישה אכן בוטלה. באישור מחודש ששלח ב־20 לפברואר 1519 ביטל האפיפיור את דרישתו לצרף את התשובות של פרטנסיס ואפילו אישר לבומברג למנות מומחה (או כמה מומחים) בשפה העברית כדי לתקן במידת מה את התלמוד.

ייתכן שכל הסאגה הזאת הייתה נדחקת לשולי ההיסטוריה אלמלא העובדה שמהדורת בומברג לתלמוד כבשה את העולם היהודי בסערה וקבעה את אופן מספור עמודי התלמוד ועיצובם המוכר עד ימינו: הטקסט התלמודי במרכז העמוד, פירוש רש"י בצד הפנימי של הספר והתוספות בחלק החיצוני של העמוד.

יצירות נוספות

אוצר נדיר: פירוש המשנה בכתב ידו של הרמב"ם
רומיאו ויוליה של המזרח: סיפורם של לילא ומג'נון
הפריטים העתיקים בספרייה: קערות מכסחות שדים מבבל
השיר שהפך לסמל מלחמת יום כיפור
המפה העתיקה שהציבה את ירושלים במרכז העולם
הגדת הפסח שחוגגת את שחרור יהודי לוב מידי הנאצים
אלנבי פינת בלפור: כך נולד הבה נגילה
הצצה נדירה אל העולם הפנטסטי של לאה גולדברג
סיפור הצלתה של אחת ההגדות היפות בעולם
אילן רמון בן ה־23 מחפש משמעות לחיים
קוראן איראני מלכותי בעין הסערה
למה צונזרה הגדת העצמאות של צה"ל?
הצצה לגרסה הלטינית הרשמית של התנ"ך
סיפורם המופלא של כתרי דמשק
המגילה המאוירת שהקדימה את ווייז במאות שנים
פתרון תעלומת הדפים החסרים במחברת של חנה סנש
"מולדתי איבדה עצמה לדעת": שטפן צווייג נפרד מחייו
המסע הפלאי של הנביא מוחמד השמיימה
המעורבות האיטלקית בתולדות ספר הזוהר
Previous arrowNext arrow

tab1img1=תלמוד בומברג. הודפס באישור האפיפיור‍

tab2img2=מסמך ונציאני מהמאה ה־16, המסכם את הפריווילגיות להדפסת ספרות רבנית. מתוך אוסף רנה ברגינסקי, ציריך. צילום: ארדון בר חמא‍‍

tab3img3=האפיפיור ליאו העשירי. ציור: רָפָאֵל‍