שלל אגדות ושמועות נרקמו לאורך הדורות סביב ספר הזוהר, ספר היסוד של הקבלה היהודית. וכיאה לספר אפוף מסתורין וקשה להבנה, הדעות חלוקות גם בנוגע לנסיבות יצירתו. המסורת היהודית מייחסת את חיבור ספר הזוהר לרבי שמעון בר יוחאי, או בכינויו המקוצר הרשב"י, התנא החשוב שחי ופעל במאה השנייה לספירה. הייחוס לרשב"י מבוסס בראש ובראשונה על כך שהוא הגיבור המרכזי של היצירה, המביאה אמרות רבות מפיו. לעומת זאת לפי המחקר ההיסטורי העדכני חובר הזוהר בתהליך מתמשך שבו התגבשו מספר אסופות זוהריות. באסופות אלו היו כתבי יד של טקסטים קבליים מגוונים שחיברו מחברים יהודים שונים בימי הביניים, ולימים הן אוגדו ליצירה המוכרת לנו בשם "ספר הזוהר".
המעבר לדפוס היה אבן דרך משמעותית בגיבוש האסופות הזוהריות לחיבור המוכר לנו היום כספר הזוהר. רק עם הדפסת שתי המהדורות הראשונות של ספר הזוהר הטקסטים שעברו מדור לדור ונחשבו לחלק מהזוהר נבררו, נערכו וסודרו בסדר מסוים. חלק מהטקסטים שהופיעו בכתבי יד קודמים נדחו וכלל לא נכנסו לנוסח הסופי. שתי המהדורות הראשונות הללו הודפסו בערים מנטובה וקרימונה שבאיטליה בין השנים 1557–1560.
שתי מהדורות הדפוס הראשונות של ספר הזוהר מקבילות במידה רבה זו לזו. אם כי המהדורה שהודפסה במנטובה כוללת שלושה כרכים, וזו של קרימונה מרוכזת בכרך אחד בלבד. מהדמיון בין המהדורות מסתבר שמודיעין עסקי שגשג כבר במאה ה־16 וששני המדפיסים עקבו אחר פעילות מתחריהם ואף שינו את תוכניות עריכתם בהתאם לגילויים.
המדפיסים משני בתי הדפוס אספו כתבי יד רבים להכנת מהדורותיהם והחליטו בכל טקסט על פי איזה נוסח לפעול. התוצאה הייתה ספר שלא תאם אף אחד מכתבי היד. מרבית מהדורות הזוהר שנדפסו מאז ועד ימינו נדפסו במתכונתם של דפוסי מנטובה וקרימונה. כך שאפשר לומר ששני המדפיסים האיטלקיים הם שקבעו את הצורה הסופית והמגובשת של הספר הקבלי החשוב ביותר ביהדות. ועם זאת למהדורות הבאות שהודפסו צורפו לאורך השנים טקסטים נוספים – בהם כאלה שהושמטו מכתבי היד בידי המדפיסים האיטלקיים, שהופיעו במהדורת אחת ולא בחברתה או שחוברו בידי מקובלים מאוחרים אחרי ההדפסות הראשונות.
בספרייה הלאומית שמורים עותקים נדירים של שתי המהדורות הראשונות של ספר הזוהר, מנטובה וקרימונה. כאן בחרנו להציג את מהדורת מנטובה, המוכרת יותר. חוקרים מסבירים שמדפיסי מהדורת מנטובה עבדו בתיאום עם מקובלים מצפת וראו הקשר משיחי מובהק בהדפסה וההפצה של ספר הזוהר.
שלל אגדות ושמועות נרקמו לאורך הדורות סביב ספר הזוהר, ספר היסוד של הקבלה היהודית. וכיאה לספר אפוף מסתורין וקשה להבנה, הדעות חלוקות גם בנוגע לנסיבות יצירתו. המסורת היהודית מייחסת את חיבור ספר הזוהר לרבי שמעון בר יוחאי, או בכינויו המקוצר הרשב"י, התנא החשוב שחי ופעל במאה השנייה לספירה. הייחוס לרשב"י מבוסס בראש ובראשונה על כך שהוא הגיבור המרכזי של היצירה, המביאה אמרות רבות מפיו. לעומת זאת לפי המחקר ההיסטורי העדכני חובר הזוהר בתהליך מתמשך שבו התגבשו מספר אסופות זוהריות. באסופות אלו היו כתבי יד של טקסטים קבליים מגוונים שחיברו מחברים יהודים שונים בימי הביניים, ולימים הן אוגדו ליצירה המוכרת לנו בשם "ספר הזוהר".
המעבר לדפוס היה אבן דרך משמעותית בגיבוש האסופות הזוהריות לחיבור המוכר לנו היום כספר הזוהר. רק עם הדפסת שתי המהדורות הראשונות של ספר הזוהר הטקסטים שעברו מדור לדור ונחשבו לחלק מהזוהר נבררו, נערכו וסודרו בסדר מסוים. חלק מהטקסטים שהופיעו בכתבי יד קודמים נדחו וכלל לא נכנסו לנוסח הסופי. שתי המהדורות הראשונות הללו הודפסו בערים מנטובה וקרימונה שבאיטליה בין השנים 1557–1560.
שתי מהדורות הדפוס הראשונות של ספר הזוהר מקבילות במידה רבה זו לזו. אם כי המהדורה שהודפסה במנטובה כוללת שלושה כרכים, וזו של קרימונה מרוכזת בכרך אחד בלבד. מהדמיון בין המהדורות מסתבר שמודיעין עסקי שגשג כבר במאה ה־16 וששני המדפיסים עקבו אחר פעילות מתחריהם ואף שינו את תוכניות עריכתם בהתאם לגילויים.
המדפיסים משני בתי הדפוס אספו כתבי יד רבים להכנת מהדורותיהם והחליטו בכל טקסט על פי איזה נוסח לפעול. התוצאה הייתה ספר שלא תאם אף אחד מכתבי היד. מרבית מהדורות הזוהר שנדפסו מאז ועד ימינו נדפסו במתכונתם של דפוסי מנטובה וקרימונה. כך שאפשר לומר ששני המדפיסים האיטלקיים הם שקבעו את הצורה הסופית והמגובשת של הספר הקבלי החשוב ביותר ביהדות. ועם זאת למהדורות הבאות שהודפסו צורפו לאורך השנים טקסטים נוספים – בהם כאלה שהושמטו מכתבי היד בידי המדפיסים האיטלקיים, שהופיעו במהדורת אחת ולא בחברתה או שחוברו בידי מקובלים מאוחרים אחרי ההדפסות הראשונות.
בספרייה הלאומית שמורים עותקים נדירים של שתי המהדורות הראשונות של ספר הזוהר, מנטובה וקרימונה. כאן בחרנו להציג את מהדורת מנטובה, המוכרת יותר. חוקרים מסבירים שמדפיסי מהדורת מנטובה עבדו בתיאום עם מקובלים מצפת וראו הקשר משיחי מובהק בהדפסה וההפצה של ספר הזוהר.
שלל אגדות ושמועות נרקמו לאורך הדורות סביב ספר הזוהר, ספר היסוד של הקבלה היהודית. וכיאה לספר אפוף מסתורין וקשה להבנה, הדעות חלוקות גם בנוגע לנסיבות יצירתו. המסורת היהודית מייחסת את חיבור ספר הזוהר לרבי שמעון בר יוחאי, או בכינויו המקוצר הרשב"י, התנא החשוב שחי ופעל במאה השנייה לספירה. הייחוס לרשב"י מבוסס בראש ובראשונה על כך שהוא הגיבור המרכזי של היצירה, המביאה אמרות רבות מפיו. לעומת זאת לפי המחקר ההיסטורי העדכני חובר הזוהר בתהליך מתמשך שבו התגבשו מספר אסופות זוהריות. באסופות אלו היו כתבי יד של טקסטים קבליים מגוונים שחיברו מחברים יהודים שונים בימי הביניים, ולימים הן אוגדו ליצירה המוכרת לנו בשם "ספר הזוהר".
המעבר לדפוס היה אבן דרך משמעותית בגיבוש האסופות הזוהריות לחיבור המוכר לנו היום כספר הזוהר. רק עם הדפסת שתי המהדורות הראשונות של ספר הזוהר הטקסטים שעברו מדור לדור ונחשבו לחלק מהזוהר נבררו, נערכו וסודרו בסדר מסוים. חלק מהטקסטים שהופיעו בכתבי יד קודמים נדחו וכלל לא נכנסו לנוסח הסופי. שתי המהדורות הראשונות הללו הודפסו בערים מנטובה וקרימונה שבאיטליה בין השנים 1557–1560.
שתי מהדורות הדפוס הראשונות של ספר הזוהר מקבילות במידה רבה זו לזו. אם כי המהדורה שהודפסה במנטובה כוללת שלושה כרכים, וזו של קרימונה מרוכזת בכרך אחד בלבד. מהדמיון בין המהדורות מסתבר שמודיעין עסקי שגשג כבר במאה ה־16 וששני המדפיסים עקבו אחר פעילות מתחריהם ואף שינו את תוכניות עריכתם בהתאם לגילויים.
המדפיסים משני בתי הדפוס אספו כתבי יד רבים להכנת מהדורותיהם והחליטו בכל טקסט על פי איזה נוסח לפעול. התוצאה הייתה ספר שלא תאם אף אחד מכתבי היד. מרבית מהדורות הזוהר שנדפסו מאז ועד ימינו נדפסו במתכונתם של דפוסי מנטובה וקרימונה. כך שאפשר לומר ששני המדפיסים האיטלקיים הם שקבעו את הצורה הסופית והמגובשת של הספר הקבלי החשוב ביותר ביהדות. ועם זאת למהדורות הבאות שהודפסו צורפו לאורך השנים טקסטים נוספים – בהם כאלה שהושמטו מכתבי היד בידי המדפיסים האיטלקיים, שהופיעו במהדורת אחת ולא בחברתה או שחוברו בידי מקובלים מאוחרים אחרי ההדפסות הראשונות.
בספרייה הלאומית שמורים עותקים נדירים של שתי המהדורות הראשונות של ספר הזוהר, מנטובה וקרימונה. כאן בחרנו להציג את מהדורת מנטובה, המוכרת יותר. חוקרים מסבירים שמדפיסי מהדורת מנטובה עבדו בתיאום עם מקובלים מצפת וראו הקשר משיחי מובהק בהדפסה וההפצה של ספר הזוהר.
tab1img1=ספר הזוהר במהדורת מנטובה. נערכה בתיאום עם מקובלים מצפת